Wakacyjna Lista Reportażu
Alternatywna Lista Lektur

Alternatywna Lista Lektur to projekt otwarty Fundacji EDICO, nieustająco konsultowany i uzupełniany, rozwijający się wraz z naszymi młodymi odbiorcami. Wychodząc naprzeciw licznym sugestiom, postanowiłyśmy rozszerzyć Listę o kategorię REPORTAŻ.

Na dobry początek proponujemy po kilka tytułów w każdej grupie wiekowej: PRZEDSZKOLE, KLASY 1-3, KLASY 4-6, KLASY 7-8 oraz LICEUM. Są to teksty na zachętę – ciekawe i nie pozostawiające obojętnym, pokazujące atrakcyjność tego gatunku literackiego.

Czytanie nie musi ograniczać się do zestawu książek proponowanych w szkole. Potrzebne są nam dziś lektury, które dostarczają rzetelnej, nietabloidowej wiedzy o świecie, odnoszą się z szacunkiem i zrozumieniem wobec innych ludzi i kultur, angażują emocje ucznia. Obcowanie z reportażem ćwiczy empatię, rozwija krytyczne myślenie i uczy zaangażowania. Pozwala na podróże nie tylko do odległych zakątków świata, ale niekiedy za róg, do rzeczywistości wcześniej nieodkrytej, często zaskakującej. Jej poznanie jest punktem wyjścia do rozmowy, wspólnej dyskusji.

Nasza propozycja to lista tekstów, które dotyczą tematów współcześnie istotnych, napisanych w sposób atrakcyjny i przystępny dla dzieci i młodzieży. Stopniowo będą do niej dodawane tytuły bardziej wymagające, dotyczące skomplikowanych, niekiedy kontrowersyjnych tematów.

W konsultacjach nad kształtem listy aktywnie uczestniczą:

  • Bożena Dutko (SCEK), sekretarz międzynarodowej Nagrody Literackiej za Reportaż Literacki,
  • Michał Friedrich – Kierownik Zakładu Edukacji Polonistycznej na Wydziale Polonistyki UW,
  • Anna Sańczuk – Wydawnictwo Dowody na Istnienie – Fundacja Instytut Reportażu,
  • Elżbieta Kalinowska – Wydawczyni literatury faktu Wydawnictwo W.A.B.,
  • Aneta Derda – Centrum Edukacji Obywatelskiej,
  • Magdalena Kicińska – redaktor naczelna magazynu „Pismo. Magazyn Opinii”

Dziękujemy za Ich zaangażowanie i merytoryczne wsparcie.

Zachęcamy rodziców i nauczycieli do polecania swoim podopiecznym na wakacje Alternatywnej Listy Lektur, w tym tytułów z kategorii REPORTAŻ. Pracujemy nad stworzeniem pomocnych narzędzi do pracy z tymi tekstami w trakcie roku szkolnego.

Powodzenia!

Czytaj o naszym projekcie w: